ساخت بزرگترین کامپیوتر نورومورفیک جهان/ الهام از مغز انسان در پردازش اطلاعات

توسط اینتل انجام شد؛

ساخت بزرگترین کامپیوتر نورومورفیک جهان الهام از مغز انسان در پردازش اطلاعات

اینتل از راه اندازی «هالا پوینت»، بزرگترین سیستم کامپیوتری نورومورفیک جهان خبر داد که در پردازش اطلاعات از مغز انسان تقلید می کند.

خبرگزاری علم و فناوری وبگردی؛ اینتل از راه اندازی بزرگترین سیستم کامپیوتری نورومورفیک جهان، به نام «هالا پوینت» (Hala Point) خبر داد. این رایانه که ابتدا در آزمایشگاه ملی ساندیا در نیومکزیکو مستقر شد، در پردازش اطلاعات از مغز انسان تقلید می کند.

اینتل در حین رونمایی از «هالا پوینت» گفت که این پیشرفت می تواند به تحقیقات هوش مصنوعی کمک کند.

طبق گفته این شرکت، «هالا پوینت» اطلاعات را 50 برابر سریع تر پردازش می کند و 100 برابر انرژی کمتری نسبت به سیستم های محاسباتی سنتی مصرف می کند. از این طریق، اینتل قصد دارد استفاده از هوش مصنوعی را پایدارتر کند.

هزینه محاسبات مدل های هوش مصنوعی امروزی با نرخ های ناپایدار در حال افزایش است. مایک دیویس، مدیر آزمایشگاه محاسبات نورومورفیک در آزمایشگاه های اینتل، گفت: صنعت به رویکرد های اساسی جدید با قابلیت مقیاس پذیری نیاز دارد.

ساخت کامپیوتر با الهام از مغز انسان/ عملکرد بالا با مصرف انرژی پایین

کامپیوتر های سنتی اطلاعات را به صورت خطی پردازش می کنند. آنها به واحد های پردازش مرکزی (CPU) و واحد های پردازش گرافیکی (GPU) متکی هستند. از سوی دیگر، کامپیوتر های نورومورفیک از نحوه عملکرد مغز انسان الهام گرفته شده اند. آنها از شبکه های عصبی مصنوعی و سیناپس ها، مشابه مغز بیولوژیکی استفاده می کنند.

این ساختار به کامپیوتر های نورومورفیک کمک می کند تا بسیاری از محاسبات را به طور همزمان پردازش کنند. این دستگاه قادر است تا 20 کوادریلیون عملیات را در ثانیه پردازش کند و در عین حال بهره وری انرژی قابل توجهی را حفظ کند. (بیش از 15 تریلیون عملیات در ثانیه در هر وات) این میزان با قدرت برخی از سریع ترین ابررایانه های جهان رقابت می کند.

با این قدرت پردازشی، هالا پوینت می تواند وظایف پیچیده هوش مصنوعی را با سرعتی استثنایی انجام دهد، در حالی که حداکثر 2600 وات برق مصرف می کند.

طبق گفته اینتل، هالا پوینت به لطف این پردازش موازی عظیم می تواند سرعت و کارایی بی سابقه ای را ارایه دهد.

هالا پوینت با ظرفیت نورونی معادل مغز میمون

«لویهی 2» قدرتمندترین پردازنده نورومورفیک اینتل است که نشان دهنده ارتقاء قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود «پوهویکی اسپرینگز» (Pohoiki Springs) است.

این سیستم 1152 پردازنده «لویهی 2» (Loihi 2) را در فضایی به اندازه یک اجاق مایکروویو قرار می دهد. پس از آن، می تواند تا 1.15 میلیارد نورون مصنوعی و 128 میلیارد سیناپس را پشتیبانی کند.

ساخت بزرگترین کامپیوتر نورومورفیک جهان/ الهام از مغز انسان در پردازش اطلاعات

این ظرفیت نورونی هالا پوینت تقریباً معادل قدرت مغز یک جغد یا یک میمون کوچک است.

دیویس گفت هالا پوینت بازده یادگیری عمیق را با قابلیت های یادگیری و بهینه سازی جدید الهام گرفته از مغز ترکیب می کند. ما امیدواریم که تحقیقات با هالا پوینت کارایی و سازگاری فناوری هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ را ارتقا دهد.

در ابتدا، محققان در آزمایشگاه ملی سندیا قصد دارند از هالا پوینت برای کار های محاسباتی علمی پیشرفته در زمینه هایی مانند فیزیک دستگاه، معماری کامپیوتر و علوم کامپیوتر استفاده کنند.

سرپرست تیم هالا پوینت در آزمایشگاه ملی سندیا، گفت: کار با هالا پوینت توانایی تیم ما را برای حل مشکلات مدل سازی محاسباتی و علمی بهبود می بخشد. انجام تحقیقات با سیستمی با این اندازه به ما این امکان را می دهد که با تکامل هوش مصنوعی در زمینه های مختلف همگام شویم.

هالا پوینت در حال حاضر در مراحل اولیه خود است و یک محصول مصرفی نیست. با این حال، نشان دهنده یک جهش به جلو در تحقیقات هوش مصنوعی است. این نمونه اولیه تحقیقاتی بر نسل بعدی سیستم های محاسباتی نورومورفیک تاثیر خواهد گذاشت.

تصور آینده ای پایدار با هوش مصنوعی کم مصرف

کارایی آن باعث می شود که در چندین برنامه دنیای واقعی که به راه حل های بلادرنگ نیاز دارند قابل استفاده باشد. به عنوان مثال، هالا پوینت می تواند به طور قابل توجهی به تحقیقات علمی، شبیه سازی های مهندسی یا مدیریت شهر هوشمند کمک کند.

علاوه بر این، راه را برای آینده ای پایدارتر برای هوش مصنوعی هموار می کند، زیرا تقاضای انرژی عظیم مرتبط با آموزش مدل های هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ را کاهش می دهد.

اینتل می گوید که هالا پوینت را با همکاران تحقیقاتی به اشتراک می گذارد تا فناوری محاسبات نورومورفیک را بیشتر اصلاح کند.

غول فناوری قصد دارد این هوش مصنوعی الهام گرفته از مغز را از نمونه های اولیه تحقیقاتی به محصولات تجاری پیشرو در صنعت در سال های آینده تبدیل کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ساخت بزرگترین کامپیوتر نورومورفیک جهان/ الهام از مغز انسان در پردازش اطلاعات" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ساخت بزرگترین کامپیوتر نورومورفیک جهان/ الهام از مغز انسان در پردازش اطلاعات"، کلیک کنید.