برقراری آتش بس در اوکراین چقدر محتمل است؟

پس از گذشت 2 سال از آغاز جنگ روسیه و اوکراین بسیاری از کشورهای جهان تاکید می کنند دیگر زمان مذاکره میان 2 طرف درگیری و برقراری آتش بس فرارسیده است؛ اما به نظر می رسد این امر بدون میانجی گری کشور قدرتمندی همچون چین که روابطی مستحکم با مسکو دارد، محقق نخواهد شد.

به گزارش وبگردی، یاهو نیوز در گزارشی نوشته است: در حالی که دو سال از زمان جنگ روسیه و اوکراین می گذرد، دو کشور با تلفات سنگین درگیر جنگ های فرسایشی بوده اند و چشم انداز کی یف به طور فزاینده ای تیره تر به نظر می رسد، چراکه اعضای کنگره در ایالات متحده همچنان به توقف کمک های نظامی بیشتر ادامه می دهند.

وزیر امورخارجه ترکیه روز جمعه پس از دیدار با همتای روس خود در جمع خبرنگاران بر لزوم آغاز مذاکره برای دستیابی به آتش بس در اوکراین تاکید کرد. در این میان، چین نیز اعلام کرده که آماده است تا گفت وگوهای صلح را پیش ببرد و به عنوان یک میانجی عمل کند، پکن همچنین تصریح کرد که بدون مشارکت مسکو بحث در مورد حل و فصل این مساله غیرممکن است.

یاهو نیوز: چین با میانجی گری می تواند در جنگ اوکراین آتش بس برقرار کند

برقراری آتش بس در اوکراین چقدر محتمل است؟

یاهو نیوز گزارش داد: اما ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین گفت که آتش بس منجر به گفت وگوی سیاسی نمی شود و تنها به نفع روسیه است و به این کشور فرصت می دهد تا عرضه مهمات خود را افزایش دهد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه پیشتر اعلام کرده که آماده گفت وگوهای صلح است اما مقامات غربی می گویند که او منتظر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، به این امید است که ترامپ پیروز شود و در این روند میانجی گری کند.

در این میان، کی یف بر درخواست خود برای خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین، از جمله کریمه و مناطق دونباس که به ویژه از سوی مسکو مورد مناقشه هستند، قاطعانه باقی مانده است.

چگونه می توان در مورد صلح در اوکراین مذاکره کرد؟

پی یر هازان، مذاکره کننده مناقشه در گفت وگو با اندیشکده چتم هاوس، مستقر در لندن در مورد اینکه مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه چگونه می تواند به نظر برسد، تاکید کرد که نقش سازمان ملل متحد در چنین فرآیندهایی با «چند پاره شدن» نظم جهانی به طور فزاینده ای «به حاشیه» رفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که این نقش توسط بازیگران کلیدی که در درگیری های بین المللی «وارد میدان میانجی گری» شده اند، از جمله قطر، چین و عربستان سعودی برعهده گرفته می شود.

یاهو نیوز: چین با میانجی گری می تواند در جنگ اوکراین آتش بس برقرار کند

ترکیه نیز در موقعیت نسبتاً منحصربه فردی قرار دارد، زیرا یکی از اعضای ناتو است که توانسته روابط دوستانه خود را با روسیه حفظ کند و تمایلی به اعمال تحریم علیه مسکو نداشته است. این امر آنکارا را در موقعیتی قرار داد که به مذاکره برای حصول توافقی کمک کند تا محموله های غلات به طور مسالمت آمیز از دریای سیاه عبور کنند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز چهارشنبه با این استدلال که پیشرفت کافی برای برقراری صلح حاصل نشده است، گفت که کشورش آماده میزبانی مذاکرات بین روسیه و اوکراین است.

با این حال، نونا میخلیدزه، کارشناس ارشد موسسه روابط بین الملل در مقاله ای برای شورای روابط خارجی خاطرنشان کرد یک راه حل به دست آمده از طریق مذاکره به سادگی می تواند به یک «درگیری منجمد» منجر شود که در آن هر دو طرف به دنبال کردن اهداف اصلی خود ادامه می دهند.

وی ادامه داد: چنین راه حلی چگونه خواهد بود؟ مطمیناً، این یک پیمان صلح نخواهد بود. روسیه با خروج نیروهایش موافقت نخواهد کرد. اوکراین هرگز تسلط مسکو بر این سرزمین ها را به رسمیت نخواهد شناخت. غرب رژیم تحریم ها را حفظ خواهد کرد و خط مقدم نظامی خواهد ماند.

برقراری آتش بس در اوکراین چقدر محتمل است؟

آیا چین می تواند دخالت کند؟

یاهو نیوز در گزارش خود افزود: ایگنازیو کاسیس، وزیر امورخارجه سوییس در فوریه پس از موافقت کشورش برای میزبانی نشست جهانی درباره صلح در اوکراین در آینده نزدیک گفت که امیدوار است چین در مذاکرات صلح اوکراین به آنها کمک کند.

در حالی که ایالات متحده در مارس 2023 نسبت به طرح صلح پیشنهادی چین ابراز تردید کرد، پکن نیز واشنگتن و ناتو را به داشتن «ذهنیت جنگ سرد» در مورد این مناقشه متهم کرد. طرح پیشنهاد چین با اشاره به جاه طلبی اوکراین برای پیوستن به ناتو که یک نقطه گیر بزرگ برای روسیه به شمار می آید، تاکید دارد که امنیت یک منطقه نباید با تقویت یا گسترش بلوک های نظامی به دست آید.

اما علی رغم سوء ظن کاخ سفید، کاسیس گفت که چین را دقیقاً به دلیل روابط عالی اش با روسیه لازم دارد.

چنگ چن، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آلبانی روزنماه به ساوت چاینا مورنینگ پست گفت که پکن تنها قدرت بزرگی است که می تواند به روسیه «فشار اساسی» وارد کند، اما تاکید کرد که تنها زمانی این کار را انجام می دهد که احساس کند چنین کاری به نفع چین است.

پایان خبر وبگردی
 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "برقراری آتش بس در اوکراین چقدر محتمل است؟" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "برقراری آتش بس در اوکراین چقدر محتمل است؟"، کلیک کنید.