آزمون استخدامی شوراهای حل اختلاف امسال برگزارمی شود/ مختومه شدن 4.5 میلیون پرونده در 1402

رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شوراهای حل اختلاف در سال جاری خبر داد.

به گزارش وبگردی به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی با اشاره به فعالیت شوراهای حل اختلاف از سال  گفت: در این 21 سال کاهارهای بسیار خوبی در شوراها دنبال شده است. تا چند سال پیش می توان گفت که تقریباً در هر محله مسجد و یا منطقه شوراهای حل اختلاف دایر بودند، اما سپس این شوراها جمع تر و قانونمندتر شدند. در سال 1394 و در قانون برنامه پنجم توسعه، قانون موقتی برای فعالیت شوراها تدوین شد. در سال 1402 نیز قانون دایمی فعالیت شورای حل اختلاف تصویب و در هفتم مهرماه امسال لازم الاجرا شد.

وی آمار پرونده های شوراهای حل اختلاف افزود: در سال 1402 حدود 5 میلیون و 652 هزار و 855 پرونده در سراسر کشور به شورای حل اختلاف وارد شدند. از سال قبل نیز 257 هزار و 956 پرونده وجود داشت که با تلاش مجموع همکاران ما در شوراهای حل اختلاف در مجموع تعداد 4 میلیون و 528 هزار و 308 پرونده در سراسر کشور مختومه شده است. این تعداد پرونده معمولاً حدود دو سوم پرونده های قابل سازش را شامل می شود. حدود یک میلیون از این پرونده ها مربوط به امور حسبی، حصر وراثت و یا تامین دلیل است که به نوعی یک طرفه هستند و یا قابلیت سازش ندارند.

 66 هزار و 800 شعبه حل اختلاف در سطح کشور وجود دارد

به گفته صادقی، در حال حاضر 66 هزار و 800 شعبه حل اختلاف در سطح کشور وجود دارد. از این تعداد حدود 4400 شعبه شهری و مابقی روستایی هستند. در مجموع حدود 27 هزار و 500 نفر نیرو در این شب مشغول به کار هستند. قبلاً این کارکنان 32 هزار نفر بودند که از این تعداد 4 هزار و 500 نفر نیرو یا جذب سازمان های دیگر و یا ساماندهی شدند که در حال حاضر تعداد کارکنان شورای حل اختلاف به 27 هزار و 500 نفر می رسد.

حل اختلافی معادل 20 کیلوگرم طلا با تلاش کارکنان شعبه حل اختلاف بازار تهران

وی درباره نحوه فعالیت شعب تخصصی ادامه داد: شعب تخصصی پرونده های زیادی را رسیدگی نمی کند و پرونده های آن ها به شکل موردی با آن ها ارجاع می شود و مواردی را که تاکنون از آن ها انتظار داشته و ورود کردند موفق بودند. در این شعبه ها هرچند تعداد پرونده ها اندک است، اما مبلغ و میزان رسیدگی ها معمولاً مبالغ بالایی است. در یکی از شعب تخصصی در بازار تهران حدود 20 کیلو طلا رقم اختلاف بین دو نفر از شکات بود که با تلاش کارکنان این شعب حل و فصل شد. قضات این شعب معمولا از جنس و طبقه همان اصناف و مورد اعتماد و وثوق طرفین هستند بنابراین درصد بالایی از پرونده های ارجاعی به این شعب معمولا به سازش منجر می شود و عملکرد بسیار مطلوبی داشته اند.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه با اشاره به فعالیت 20 هزار صلح یار در سراسر کشور درباره صدور پروانه داوری نیز گفت: تاکنون بیش از 1500 پروانه داوری برای متقاضیان صادر شده و با توجه به اینکه این پروانه ها مرتباً و در طول و روزانه برای افراد صادر می شود احتمال می رود تا پایان سال به حدود 2000 نفر برسد. افرادی که پرونده تشکیل دادند آموزش دیدند گزینش را با موفقیت سپری کردند پروانه داوری برای آن ها صادر می شود.

وی درباره جزییات برگزاری آزمون داروری در سال 1403 اظهار کرد: در سال 1403 نیز پس از پایان دوره های آموزش آزمون برگزار می شود. زمان برگزاری آزمون به طور دقیق مشخص نیست و پس از فرآیند آموزش برگزار می شوند. ممکن است این آزمون در سال 1403 بیش از یکبار و چند نوبت برگزار شود که جزییات و زمان برگزاری این آزمون ها در زمان مقتضی به اطلاع عموم می رسد.

صادقی بااعلام آغاز فعالیت دادگاه های صلح از اردیبهشت ماه امسال در توضیح بیشتر گفت: این طرح به صورت مرحله ای و در 3 مرحله در سراسر کشور اجرا می شود و در مرحله اول 10 استان در سراسر کشور فعالیت خود را از اردیبهشت ا آغاز می کنند. 10 استان بعدی از مرداد ماه و 10 استان نیز از وبگردی ماه سال 1403 دادگاه های صلح را تاسیس خواهند کرد. در حال حاضر مقدمات اجرای این طرح در کشور در حال آماده سازی است و بررسی می شود که هر شهر از هر استان در سراسر کشور و در هر بخش به چه تعداد دادگاه صلح و چه تعداد نیرو نیاز است. پس از این نیازسنجی ها احکام مربوطه صادر می شود و فعالیت دادگاه های صلح به صورت رسمی آغاز می شود.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در خاتمه درباره آزمون استخدامی شوراهای حل اختلاف در سال 1403 اظهار کرد: استخدام همکاران ما بر اساس قانون جدید انجام خواهد شد و اجازه استخدام 10 هزار نفر برای ما صادر شده و بر اساس ماده 6 قانون جدید شوراهای حل اختلاف استخدام این افراد انجام می شود. برنامه ریزی برای این آزمون با همکاری معاونت منابع انسانی قوه قضاییه انجام شده است و در سال 1403 آزمون استخدام برگزار و شرکت در این آزمون برای عموم مردم آزاد است، اما اولویت استخدام برای متقاضیان این آزمون با افرادی است که در شورای حل اختلاف در حال فعالیت هستند. این اولویت ها از حیث سوابق کاری، میزان توانمندی و مهارت در انجام کار و صلح سازش و برخورد مناسب در محیط کار در اولویت های آن ها لحاظ می شود و متقاضیان برای هریک از موارد پیش گفته امتیاز می گیرند و به همراه امتیازی که در آزمون کسب می کنند به امیدخدا زمینه استخدام آن ها فراهم می شود. زمان برگزاری این آزمون متعاقبا اعلام می شود.

 پایان خبر وبگردی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آزمون استخدامی شوراهای حل اختلاف امسال برگزارمی شود/ مختومه شدن 4.5 میلیون پرونده در 1402" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آزمون استخدامی شوراهای حل اختلاف امسال برگزارمی شود/ مختومه شدن 4.5 میلیون پرونده در 1402"، کلیک کنید.