بررسی انواع کاربرد دستگاه ایکس ری دستی یا قابل حمل

آفتاب‌‌نیوز :

یکی از انواع دستگاه ایکس ری دستگاه قابل حمل یا ایکس ری پرتابل است که به دلیل همین مزیت قابل حمل بودن محبوبیت زیادی پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه کاربردی، نحوه عملکرد و قیمت دستگاه ایکس ری در ادامه با ما همراه باشید.

 دستگاه ایکس ری دستی یا پرتابل چیست؟

دستگاه ایکس ری یک ابزار امنیتی به منظور کنترل عبور مواد و اشیا ممنوعه است که به کمک پرتو ایکس از اشیا تصویر برداری می‌کند. اساس کار این دستگاه تاباندن اشعه ایکس به اجسام و ایجاد تصویر به کمک پرتو‌های نفوذی و بازتابی از جسم است. از آنجایی که پرتو ایکس قدرت نفوذ متفاوتی نسبت به اجسام مختلف دارد، دستگاه ایکس ری از روی میزان نفوذ اشعه ایکس در اجسام نوع جنس را تشخیص می‌دهد. در یک دستگاه ایکس ری از یک آشکارساز و یک صفحه نمایشگر برای نمایش تصاویر تشکیل شده استفاده می‌شود. دستگاه ایکس ری قابل حمل یا دستی که به آن دستگاه ایکس ری پرتابل/پورتابل هم گفته می‌شود نوعی دستگاه ایکس ری با ویژگی‌های عمومی همه دستگاه‌های ایکس ری است که در اندازه‌ای کوچک و با ابعاد قابل حمل طراحی و تولید شده است. 

کاربرد‌های دستگاه ایکس ری پرتابل

همانطور که اشاره شد، مهم‌ترین مزیت دستگاه ایکس ری پرتابل نسبت به سایر دستگاه‌های ایکس ری قابل حمل بودن این دستگاه و عدم نیاز به نصب در مکان مشخص است. این دستگاه با اندازه نسبتا کوچک از سه بخش اصلی که شامل منبع تولید اشعه ایکس، سنسور‌های دیجیتال یا فیلم‌های عکاسی و بخش کنترل کننده هستند، ساخته شده است. این دستگاه به کمک یک رایانه قابل حمل (لپ تاپ) کار می‌کند و نیاز به تجهیزات پیچیده‌ای برای راه اندازی ندارد. برخی از مهم‌ترین کاربرد‌های دستگاه ایکس ری قابل حمل یا پرتابل عبارتند از: 

بخش‌های اورژانس بیمارستانی و مراکز درمانی کوچک

نمونه‌های کوچکی از دستگاه ایکس ری دستی یا پرتابل در بخش اورژانس بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کوچک برای تصویربرداری‌های فوری از اعضای بدن بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این دستگاه برای بیماران با شرایط بحرانی که قادر به مراجعه به بخش تصویربرداری نیستند و یا در مراکز کوچک که فضای کافی برای نصب ایکس ری بزرگ وجود ندارد، گزینه‌ی ایده آلی است. 

ورودی و خروجی مراکز امنیتی

دستگاه ایکس ری دستی در مراکز امنیتی و حساس از جمله سفارتخانه‌ها و…. برای ممانعت از ورود اشیا ممنوعه، مواد منفجره، سلاح و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مکان ها، می‌توان به کمک دستگاه ایکس ری دستی تصاویر واضحی از داخل چمدان‌ها و ساک‌ها تهیه کرد تا از عبور اشیا ممنوعه ممانعت به عمل آید. 

 ایستگاه‌های ایست و بازرسی پلیس

یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های دستگاه ایکس ری بازرسی خودروها، چمدان ها، ساک‌ها و… در ایستگاه‌های ایست و بازرسی پلیس است. در ایستگاه‌های ایست و بازرسی پلیس از دستگاه ایکس ری پرتابل برای تشخیص مواد منفجره، سلاح، مواد مخدر، و … در داخل خودروها، چمدان و ساک‌های همراه افراد استفاده می‌شود. 

ورودی اجلاس‌ها و سمینار‌های مهم

یکی دیگر از کاربرد‌های دستگاه ایکس ری پرتابل، استفاده برای بازرسی بدنی و بازرسی وسایل همراه افراد در ورودی و خروجی اجلاس‌ها و سمینار‌های مهم است. از این دستگاه برای تشخیص انواع مواد مخدر، مواد منفجره و سایر اشیا ممنوعه همراه افراد. استفاده می‌شود.

بررسی انواع کاربرد دستگاه ایکس ری دستی یا قابل حمل

بازرسی خودرو‌ها

در برخی از ایستگاه‌های بازرسی در جاده‌ها و معابر عبوری که امکان نصب دستگاه ایکس ری خودرویی وجود ندارد، از دستگاه ایکس ری پرتابل برای بازرسی خودرو‌ها استفاده می‌شود. 

ماموریت‌های نظامی

در ماموریت‌های پلیسی برای کنترل و بازرسی بسته‌هایی که محتوای نامشخصی دارند از دستگاه ایکس ری قابل حمل یا ایکس ری پرتابل استفاده می‌شود. پلیس به وسیله این دستگاه می‌تواند وجود مواد مخدر یا مواد منفجره را در باکس‌هایی که محتوای نامعلوم دارند تشخیص دهد. 

سخن پایانی

دستگاه ایکس ری دستی یکی از انواع پر کاربرد دستگاه‌های ایکس ری است که ابعاد کوچک و قابلیت حمل آسان، از ویژگی‌های اصلی آن است. از این دستگاه قابل حمل برای بازرسی بدنی افراد، خودروها، بازرسی چمدان‌ها و ساک‌ها و… استفاده می‌شود. این دستگاه یک گزینه ایده آل برای بازرسی و کشف اشیا ممنوعه مانند سلاح، مواد منفجره، مواد مخدر و… در مکان‌هایی است که به علت کمبود فضا یا نبود تجهیزات امکان نصب دستگاه‌های ایکس ری ثابت وجود ندارد. دستگاه ایکس ری دستی یا قابل حمل از دقت مناسبی برخوردار است و عملکرد سریعی دارد. برای بازرسی با این دستگاه اپراتور باید مهارت کافی داشته باشد و قبل از استفاده از این دستگاه آموزش‌های لازم را دریافت کرده باشد. 

شما میتوانید برای خرید انواع دستگاه‌های ایکس ری به وب سایت شرکت مهندسی مکساسکیوریتی به ادرس www.maxasecurity.com مراجعه کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بررسی انواع کاربرد دستگاه ایکس ری دستی یا قابل حمل" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بررسی انواع کاربرد دستگاه ایکس ری دستی یا قابل حمل"، کلیک کنید.