گمانه زنی عرصه محوطه تاریخی تپه قادرآباد دشت مشهد

به گزارش وبگردی از خراسان، محمود طغرایی با اعلام این خبر افزود: محوطه پیش از تاریخ قادرآباد یکی از محوطه‌های باستان شناسی دشت مشهد و در حوضه ‌آبریز کشف ‌رود است.

وی ادامه داد: پیشروی زمین‌های کشاورزی و تسطیح بخش عمده‌ای از تپه که در قبل از سال 1375 در محوطه صورت گرفته، باعث شده که در حال حاضر بخش کوچک‌تری از تپه باقی بماند.

طغرایی تصریح کرد: به همین منظور مرحله نخست برنامه گمانه‌زنی به سرپرستی دکتر محمد صادق داوری به منظور تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم اثر با رویکرد تدوین ضوابط حفاظتی باستان‌شناسی در تابستان 1402 انجام شد.

وی اظهار کرد: طی این فرایند ابتدا قدیمی‌ترین عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای موجود تهیه شد و با ایجاد 14 گمانه، وضعیت کلی اثر مشخص شد.

 طغرایی افزود: در دومین مرحله این اقدام و در شهریور و وبگردی ماه سال جاری، با ایجاد ۹ گمانه تکمیلی، محدوده دقیق عرصه اثر تاریخی در میانه اراضی کشاورزی مشخص شد.

گمانه زنی عرصه محوطه تاریخی تپه قادرآباد دشت مشهد

وی گفت: نظر به اهمیت موقعیت این محوطه تاریخی در حاشیه  کشف‌رود و تاثیری که   چشم انداز منطقه در ایجاد و شکل دادن نوع معیشت و نحوه زندگی ساکنان آن درحدود شش هزار قبل داشته است، محدود حریمی این اثر تا لبه کشف رود پیشنهاد شده است.

تپه قادرآباد در تاریخ 1380/07/01 و با شماره 4032 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "گمانه زنی عرصه محوطه تاریخی تپه قادرآباد دشت مشهد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "گمانه زنی عرصه محوطه تاریخی تپه قادرآباد دشت مشهد"، کلیک کنید.