کارهای مهمی که باید پس از هک تلفن همراه مان انجام دهیم

کارهای مهمی که باید پس از هک تلفن همراه مان انجام دهیم

قبلا در مطلب نسبتا مفصلی به راستی آزمایی لینک های فیشینگ پرداختم و راه های تشخیص لینک های جعلی، غیر واقعی و دروغ و همچنین لینک های نادرستی که به نام سامانه ثنا برایمان ارسال می شود را بررسی کردم.

امروز اما می خواهم یک مرحله جلوتر بروم. یعنی وقتی به هر دلیلی وارد این لینک های جعلی و کلاهبردار شدیم چه کارهایی باید انجام دهیم تا از ضررهای بیشتر به خود جلوگیری کنیم.

خب طبیعی است که لینک های جعلی و کلاهبردار اغلب به قصد دستیابی به حساب های بانکی و در نهایت هک و خالی کردن آنهاست.

توضیحات بنده هم بر همین اساس است. البته این توضیحات به روش های مختلف توسط پلیس فتا ارایه شده اما اینجا من سعی کرده ام به بیانی ساده تر بنویسم. لااقلش این که تکرارِ لازمی است که نیاز امروز جامعه است.

اولین نکته این است که وقتی وارد لینک های  جعلی شدیم ابتدا کنترل خود را حفظ کنیم. هول نشویم و بدانیم با عصبانیت، ناراحتی و هراس نه تنها چیزی درست نمی شود ای بسا همین عجله و هول و هراس به تصمیمی بد منجر شود و کار را خراب تر کند؛در نتیجه با آرامش ابتدا تلفن همراهتان را به حالت آفلاین یا حالت پرواز قرار دهید.

نکته خیلی مهم در این بخش این است که شما بایستی همیشه از آمار دقیق نرم افزارها و اپلیکیشن های مورد نیاز و مورد استفاده نصب شده روی تلفن همراهتان مطلع باشید تا بتوانید در این مرحله بدافزار حمله کننده و نصب شده روی موبایل تان را به سرعت شناسایی و حذف کنید.

پس از این کار از طریق همراه بانک،عابربانک،اینترنت بانک و یا مراجعه حضوری به بانک هایی که حساب دارید حساب های خود را مسدود کنید؛منظور حساب هایی است که از طریق همراه بانک ها روی گوشی تان به صورت فعال استفاده می کنید.

در مرحله بعد از طریق همراه بانک یا اینترنت بانک، حسابی که از حساب شما پول به آن واریز شده را شناسایی و موضوع را به پلیس فتا با شماره(096380) گزارش دهید.

اگر متوجه شدید لینکهای جعلی و فیشینگ را برای مخاطبانتان ارسال کرده اید بلافاصله از طریق پیامک این موضوع را به آنها اطلاع دهید.

کار پایانی شما این است که به شعب بانک مراجعه کنید پرینت حسابتان را با وبگردی بانک بگیرید. پس از آن به نزدیک ترین دفاتر خدمات قضایی مراجعه و با ارایه مستندات ، شکایت خود را ثبت کنید.

*دانشجوی دکترای رسانه و ارتباطات

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کارهای مهمی که باید پس از هک تلفن همراه مان انجام دهیم" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کارهای مهمی که باید پس از هک تلفن همراه مان انجام دهیم"، کلیک کنید.