رنج کشاورزان از کشت گندم

رنج کشاورزان از کشت گندم

به گزارش وبگردی در سال‌های گذشته با کوچک‌ترین تنش در دنیا شاهد کاهش عرضه گندم و افزایش قیمت آن بودیم. به گفته فعالان این صنعت ۹۰‌درصد امنیت غذایی در کشـور به گندم وابسته است و بــالغ بر ۳ میلیون کشاورز در کشور گندم می‌کارند.

بنابر مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در ۲۲ شهریور سال گذشته نرخ هرکیلو گندم ۱۹‌هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد که کشــاورزان به امیــد آن اقــدام به کشت کـردند، درحالی‌که بعد از گذشت بیش از ۴ مـاه از آغاز سال زراعی (۱۴۰۲) وزیر جهاد نرخ آن را ۱۷‌هزار و ۵۰۰ تومان ابلاغ کرد.

نرخ اعلام‌شده توسط وزیر جهاد کشاورزی نسبت به نرخ تعیین‌شده از سوی شورای قیمت‌گذاری با شــرایط اقتصـادی و هزینه‌های کشاورزی همخوانی ندارد و در صورتی که اصلاح نشود بزرگ‌ترین صدمه را به امنیت‌غذایی کشور می‌زند و همچنین بیش از گذشته شاهد مهاجرت از روستاها خواهیم بود.

به‌هرروی، دولت نـــرخ خــرید تضمینی گنــدم را کیلویی ۱۷‌هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد که این قیمت باعث ناامیدی تمام کشاورزان شد و به گفته متصــدیان این حوزه تعییــن قیمت ۱۷‌هـــزار و۵۰۰ تومانی گندم نشــان داد که کشت گندم دیگر به‌صــرفه نیست و باعث از بین بردن کشت گندم می‌شود.

به‌هرروی، نباید فراموش شود اگر نرخ تضمینی جوابگوی هزینه‌های تولید کشاورزی نباشد به‌طور قطع کشاورز به سمت تولید محصولات دیگر خواهد رفت و این در حالی است که محصول گندم در برخی از استان‌ها مانند گلستان موضوعی استراتژیک محسوب می‌شود.

کشاورزان سربازان خط مقدم جبهه امنیت‌غذایی کشور هستند و بی‌اعتمادی آنها به تصمیمات دولت، آینده غذایی کشور را در بخش اجتماعی و اقتصادی با چالش مواجه می‌کند. آنها قطعاً خواستار اصلاح این مسیر خواهند شد.

طی سال‌های اخیر همسو با تورم، قیمت کود، بذر و سموم افزایش داشته است و به هیچ عنوان قیمت اعلام شده نمی‌تواند هزینه‌های کاشت و داشت و بـــرداشت کشـاورز را پوشش دهد. ایــن امر به امنیت غذایی کشاورز در میان‌مدت آسیب می‌زند و باعث مشکلات زیادی می‌شود.

قیمت‌گذاری دستوری چالش کشاورزان

برخی تصمیمات دولتی صدمه زیادی به اقتصاد کشاورزی کشور زده است. قوانین خلع‌الساعه و ممنوعیت و محدودیت‌ها در کنار پیمان‌سپاری ارزی به اقتصاد و بازرگانی کشاورزی صدمه زده و اکنون با تصمیم اخیر دولت درحال از دست دادن بخش تولیدی و خروج کشاورزی از این چرخه هستیم.

افزایش 15 درصدی قیمت خرید گندم در شرایط تورم بیش از 40 درصدی تصمیمی حیرت‌آور است. تشکل‌های تخصصی، رسانه‌های اقتصادی و نهادهای مرتبط تلاش کنند با اطلاع‌رسانی درباره ابعاد تلخ این تصمیم، دولت را از این مصوبه اشتباه آگاه کرده و مسیر را برای بهبود شرایط تولیدات کشاروزی هموار کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رنج کشاورزان از کشت گندم" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رنج کشاورزان از کشت گندم"، کلیک کنید.