وقتی تلویزیون دیدی نو دارد/کتاب نخوان ها دعوت هستند

در گزارش وبگردی بخوانید؛

وقتی تلویزیون دیدی نو دارد کتاب نخوان ها دعوت هستند

«دیدی نو» به بهانه نمایشگاه کتاب تهران ما را به مهمانی یار مهربان برد. ایام خوشی که تنها در صورت حفظ این دوستی پابرجا خواهد ماند. باید که خواند و آینده را ساخت.

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری وبگردی، ونوس بهنود- شبکه نسیم در اقدامی نو نسبت به تولید برنامه ای اقدام کرده که با تمرکز بر افرادی که با کتاب فاصله دارند به مقابله با سرانه ناچیز مطالعه در کشور رفته است.

بر روی یک کتاب نیمه باز سفید رنگ نوشته شده «بخوانیم و بسازیم». همان شعار نمایشگاه کتاب در سی و پنج سالگی خود. در مقابل این کتاب میز گفتگوی ساده و صمیمی چیده شده و مجری که کتاب دوست ها به خوبی می شناسندش، سوالات فی البداهه می پرسد تا پاسخ های خودمانی و شفاف بازپس گیرد.

این گفتگو در تداوم برنامه ای تدارک دیده شده است که چند سالی است در نمایشگاه کتاب تهران با استقبال مواجه می شود. برنامه «دیدی نو» به مناسبت سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به تهیه کنندگی مهران میرصالحی، کارگردانی کیان کحال زاده و اجرای ایوب آقاخانی در 52 قسمت هر شب ساعت 19 از شبکه نسیم پخش می شود.

سری جدید دیدی نو با دکوری متفاوت و معرفی لیگ کتاب در سطوح کشور به روی آنتن رفته است. با وجود تفاوت این فصل از برنامه نسبت به فصول خلف خود، همچنان دیدی نو جزو برنامه های متمایز کتاب محسوب می شود.

برنامه مال کتابخوان ها نیست

کارگردان برنامه دیدی نو در گفتگو با وبگردی نحوه تولد این برنامه را این طور عنوان کرد که این برنامه به سابقه فعالیت تولید برنامه در حوزه معرفی کتاب برمی گردد. در مقطعی تلاش می کردیم در قالب برنامه کوتاه کتابی را معرفی کنیم.

 به گفته کیان کحال زاده این اتفاق از تولید برنامه های رادیویی آغاز شد و به مرور افزودن تلویزیون را به دنبال داشت. کار مورد اقبال عمومی قرار گرفت و در نهایت به برنامه دیدی نو رسیدیم. وی تصریح کرد: ما با این شعار کار خود را آغاز کردیم که برنامه ما متعلق به کتابخوان ها نیست و در وضعیتی که سرانه مطالعه 7 دقیقه است، چطور می توانیم کاری کنیم که مردم بیشتر کتاب بخوانند.

وی افزود: سعی کردیم با تکنیک های نمایش و تابلو های سه بعدی جذابیت ایجاد کنیم تا کتاب را با روال غیر مرسوم معرفی کنیم. به اعتقاد خود بنده توانستیم کار هایی ترتیب دهیم و بازخورد خوبی نیز دریافت کردیم.

این کارگردان تجربه فصول ابتدایی دیدی نو را یادآوری کرد و افزود: از سال گذشته با قالب حرکت در غرفه ها و محوطه و یا پشت صحنه گروه های تلویزیونی با درون مایه طنز تولید برنامه کردیم. اما در نمایشگاه کتاب امسال به دلیل اینکه کار ها به دقیقه 90 خورد به چالش فصل سه نرسیدیم. این کارگردان تصریح کرد: در نهایت با نگاه 180 درجه متفاوت از سال گذشته در نمایشگاه برنامه تولید کردیم. امسال با آقای آقاخانی همکاری داشتیم و با همکاری وی به سراغ هر حوزه که کتاب تولید می کنند رفتیم.

کحال زاده با اشاره به قابلیت های آقاخانی و دلیل انتخاب وی تصریح کرد: ما هر جا رفته ایم و به هر غرفه ای سر زدیم حداقل 6، 7 عنوان کتاب از تولیدات را آقای آقاخانی خوانده است و حتی وقتی به غرفه مکزیک رفتیم آقای آقاخانی چند نفر از نویسندگان سرشناس آنها را می شناخت.

وی اضافه کرد: این وضعیت باعث شده با تسلط به سراغ غرفه ها برویم و نتیجه این شد که برنامه در حین سادگی با استقبال مواجه شده است.

کحال زاده در پاسخ به وضعیت همکاری برنامه ساز ها با چنین برنامه هایی گفت: برای فضا های نمایشگاهی همکاری برنامه ساز ها خیلی سخت است چرا که نمایشگاه جای برنامه سازی نیست و فقط می توان تولیدات این چنینی داشت. یک، دو، سه، دوربین، صدا، حرکت. بله بفرمایید که نشر شما برای کتاب خوان ها و کتاب نخوان ها چه ارمغانی دارد. مخاطب روی صندلی خود تکانی می خورد و با لحنی ساده و صمیمی بدون اینکه احساس کند، در مقابل دوربین است به سوالات پاسخ می دهد. نمی تواند، اما و اگر بیاورد و تمایلی هم ندارد. با دیدی نو به موضوع کتاب می نگرد و قرار است به همین ترتیب نیز پاسخگوی سوالات باشد.

چه خبر از بلاگر های کتاب؟

تهیه کننده برنامه معتقد است فصل جدید دیدی نو با ماموریت اصلی شناسایی و تشویق و ترغیب اشخاص مستعد در حوزه معرفی کتاب تولید می شود.

مهران میرصالحی تاکید دارد که بر خلاف بسیاری تولیدات تلویزیون این برنامه به دنبال معرفی نویسنده ها نیست و بیشتر به دنبال شناسایی و معرفی بلاگر های کتاب رفته است. وی تصریح کرد: در حال حاضر برنامه این است که در هر دوره 10 قسمتی برنامه هر بار در یک شهر متمرکز شویم که این شهر یا مرکز استان یا سایر شهر ها هست.

به گفته میرصالحی برنامه حالت سرگرمی هم دارد و بعد از اجرای 4 دقیقه ای افراد به هم امتیاز می دهند ولی اصل امتیازدهی از طرف مخاطبان شبکه نسیم است.

وی با اشاره به اینکه از حضور آقاخانی، مجری برنامه خیلی استقبال شده است، ادامه داد: هر چند عملکرد آقای شکیبا مجری قبلی هم قابل قبول بود ولی با توجه به حضور آقای اقاخانی در نمایش های رادیویی و حوزه کتاب استقبال خوب بوده است.

شکستن تابوی موازی سازی

ساختن برنامه تلویزیونی برای کتاب آن هم در شرایطی که همه به دنبال یک قالب از پیش تعریف شده معرفی چند ناشر و نویسنده و به به و چه چه گفتن برای فلان و بهمان اثر هستند، کاری به واقع سخت و بیننده نیز از تعارفات ساختگی خسته است. به همین دلیل است که وقتی مخاطب فردی را در مقام مجری برنامه می بیند که خود یک بلاگر کتاب بوده و به اندازه مو های سرش کتاب خوانده و نوشته، چشم براق می کند تا ببیند این دید نو چه حرف تازه ای دارد.

به اعتقاد مجری برنامه در «دیدی نو» یک نگاه جدید به مقوله تولید برنامه برای کتاب شکل گرفته و آن هم ممانعت از موازی کاری و تکرار است.

ایوب آقاخانی به خبرنگار وبگردی گفت: با توجه به برنامه های موازی حوزه کتاب باید بگویم به اعتقاد بنده، «دیدی نو» واجد دیدی نو بود و یک برنامه گرم و سرزنده است. این برنامه در فصول قبلی خود با غرفه گردی دیگران را همراه می کرد که در بحث کتاب، تازه های نشر و کتاب های خواندنی مشارکت کنند و این خیلی فرق می کند که من مجری یک جا خشک بنشینم و یک سری مطالب که حفظ کردم بیان کنم.

وی تصریح کرد: واقعیت «دیدی نو» این است که همه مطالب از جانب مجری کارشناس بداهه است و به این ترتیب که به تناسب برنامه صحبت هایی با مخاطب برنامه انجام می شود به این امید که مخاطب هم استقبال کند.

آقاخانی با تاکید به اینکه برنامه دیدی نو با لحاظ نظراتی که به دست رسیده سرزنده است، تاکید کرد: در این فصل ما با دعوت از فعالان حوزه نشر گفتگو های صمیمی در مورد کتاب داشتیم که باز این فرم از برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

«دیدی نو» به بهانه نمایشگاه کتاب تهران ما را به مهمانی یار مهربان برد. ایام خوشی که تنها در صورت حفظ این دوستی پابرجا خواهد ماند. باید که خواند و آینده را ساخت.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "وقتی تلویزیون دیدی نو دارد/کتاب نخوان ها دعوت هستند" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "وقتی تلویزیون دیدی نو دارد/کتاب نخوان ها دعوت هستند"، کلیک کنید.