نتانیاهو در دوراهی خودکشی یا مرگ

نتانیاهو در دوراهی خودکشی یا مرگ

تشدید بحران‌های داخلی در اراضی اشغالی و بروز اعتصاب‌های گسترده و غیرقابل پیش‌بینی، بخش مهمی از پازل نهایی شکست صهیونیست‌ها در جنگ غزه را تشکیل می‌دهد.

به گزارش وبگردی، جام جم نوشت: در این میان، اصرار نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در خصوص تسلط بر محور فیلادلفیا و نتساریم، مذاکرات آتش‌بس را نیز به بن‌بست کشانده است. در چنین شرایطی حتی گالانت، وزیر جنگ صهیونیست‌ها نیز به نتانیاهو در خصوص استمرار این مطالبات غیرممکن هشدار داده است. کشته‌شدن شش اسیر صهیونیست در تونل‌های غزه، آن‌هم توسط بمب‌های رژیم اشغالگر، جایی برای مانور کابینه نتانیاهو در غزه باقی نگذاشته است. در چنین شرایطی نتانیاهو قاعدتا دو انتخاب بیشتر ندارد: مرگ قطعی یا خودکشی. گزینه سومی در این معادله پیچیده و خونین وجود ندارد. تل‌آویو به لحظه شکست رسمی و قطعی در نوار غزه نزدیک‌تر می‌شود.
   فیلادلفیا یا اسرا؟!
در این میان، نتانیاهو کماکان اصرار دارد که صهیونیست‌ها باید در محور فیلادلفیا باقی‌مانده و از این طریق، بر رفح نیز سلطه مستقیمی داشته باشند. همچنین نخست‌وزیر رژیم اشغالگر که پایان جنگ را مترادف با پایان خود می‌داند، بر باقی‌ماندن در محور نتساریم (محوری که غزه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند) اصرار می‌ورزد. در مقابل، حماس و جهاد اسلامی تاکید دارند که در همان مرحله نخست توافق احتمالی آتش‌بس، حتی یک سرباز صهیونیست نیز نباید در فیلادلفیا یا نتساریم حضور پیدا کند. خلیل الحیه، مسئول پرونده مذاکرات جنبش مقاومت اسلامی حماس صراحتا تاکید کرده است که برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی محور فیلادلفیا (صلاح‌الدین) مهم‌تر از اسراست و او اسرای اسرائیلی را قربانی می‌کند، زیرا اهمیتی برای آنها قائل نیست. طی ساعات اخیر، صهیونیست‌ها مدعی شده بودند در مرحله دوم توافق آتش‌بس، از محور فیلادلفیا خارج خواهند شد، اما حماس به سه دلیل با این پیشنهاد مخالفت کرده است:
نخست این‌که هیچ‌گونه تضمینی در خصوص موفقیت‌آمیز بودن مرحله اول آتش‌بس وجود ندارد. نباید فراموش کرد که طرف مقابل این توافق، آمریکا و رژیم اشغالگر هستند که یکی از خصوصیات ذاتی آنها نقض آتش‌بس و توافقاتی است که جهت کنترل بحران‌ها منعقد می‌شود.
دوم این‌که اگر رژیم اشغالگر اراده‌ای برای خروج از محور فیلادلفیا داشته باشد، باید قاعدتا در همان مرحله نخست، چنین اراده‌ای نمود پیدا کند.
سوم این‌که باقی‌ماندن صهیونیست‌ها در محور نتساریم و فیلادلفیا، مترادف با همان استمرار جنگ غزه (با شکل و شمایلی دیگر) خواهد بود، بنابراین توجیهی ندارد بدون خروج دشمن کودک‌کش و غاصب اسرائیلی از محورهای فیلادلفیا و نتساریم، حتی یک اسیر صهیونیست آزاد شود.
   بحران در داخل اراضی اشغالی
بحران سرتاسر اراضی اشغالی را فراگرفته و از تل‌آویو گرفته تا حیفا، مخالفان نتانیاهو و کابینه جنگ به خیابان‌ها ریخته‌اند. نتانیاهو که وعده داده بود با نابودی کامل حماس و اشغال کامل نوار غزه، اسرای صهیونیست را به اراضی اشغالی بازمی‌گرداند، اکنون با شکست و بحران ترکیبی و همه‌جانبه‌ای مواجه شده که قدرت مدیریت آن را تحت هیچ شرایطی نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت. نتانیاهو انعطاف و نرمش حماس را در خصوص تعداد اسرایی که قرار بود روزانه در چارچوب توافق مبادله اسرا آزاد شوند، نپذیرفت. حماس در ماه می ‌گذشته پیشنهاد میانجی‌ها برای توافق آتش‌بس را پذیرفت اما پاسخ دشمن صهیونیستی حمله به رفح و اشغال گذرگاه رفح بود. فراتر از آن، صهیونیست‌ها شروط غیرقابل پذیرش دیگری (ازجمله استمرار حضور در محور فیلادلفیا را مطرح کرد) که به معنای استنکاف صهیونیست‌ها از آتش‌بس و اصرار آنها بر ادامه جنگ بود. به عبارتی گویاتر، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر مسئول کشته‌شدن شش اسیر صهیونیست در غزه است. نتانیاهو بر ماندن نیروهای اشغالگر در محور فیلادلفیا و نتساریم اصرار داشت و با آزادی شماری از اسرای فلسطینی سالخورده محکوم به حبس ابد مخالفت کرد.
   بازی دوگانه کاخ سفید
 دولت آمریکا در قبال تحولات کنونی، رویکردی پارادوکسیکال و متعارض در پیش گرفته است. بایدن همزمان با این‌که در مواضع ظاهری و اعلامی خود خواهان توافق است و اظهار خوشبینی می‌کند، از طرف دیگر فشاری بر رژیم اشغالگر وارد نمی‌کند. البته دلیل این مسأله مشخص است: واشنگتن در جنگ غزه و جنایات صورت‌گرفته، کاملا شریک عملیاتی و حامی صهیونیست‌ها بوده و شکست نهایی نتانیاهو در این معادله، به مثابه شکست آمریکا نیز تلقی می‌شود.
اکنون صورت‌مسأله مشخص است: بدون عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر اسرائیلی از محورهای فیلادلفیا و نتساریم، هیچ توافقی در کار نخواهد بود. علاوه‌برآن، آنچه در کرانه باختری اعم از قتل و کشتار، حمله و ویرانگری در جریان است، ثابت می‌کند که کابینه نتانیاهو به‌هیچ‌وجه موجودیت ملت فلسطین را به‌رسمیت نمی‌شناسد. اوضاع جاری نشانگر این است که سراسر کرانه باختری شعله‌ور خواهد شد و دولت نتانیاهو به‌دنبال به‌آتش‌کشیدن کل منطقه است. بااین‌حال، او متوجه فرجام این بازی خطرناک خود نیست. به‌زودی نتانیاهو به پیام‌آور و نماد درهم‌شکستن تل‌آویو در جنگ غزه تبدیل خواهد شد. به قول فرماندهان مقاومت فلسطین، هر روز که نتانیاهو در کابینه رژیم‌صهیونیستی باقی بماند، ممکن است تابوت یکی دیگر از اسرای صهیونیست به اراضی اشغالی بازگردد … .

پایان خبر وبگردی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نتانیاهو در دوراهی خودکشی یا مرگ" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نتانیاهو در دوراهی خودکشی یا مرگ"، کلیک کنید.