ماه زمان‌بندی می‌شود – خبرگزاری وبگردی

ماه زمان‌بندی می‌شود

زمان در ماه یک چالش مهم برای محققان سازمان‌های فضایی است و به دلیل تفاوت آن نسبت به زمین می‌تواند عامل شکست ماموریت آرتمیس شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری وبگردی به نقل از فیزیکس‌اوآرجی، کشش گرانشی ظریف ماه دهه‌هاست که چالش آزاردهنده‌ای را به وجود آورده است؛ براساس داده‌های موجود ساعت‌های اتمی روی سطح ماه حدود ۵۶ میکروثانیه در روز سریع‌تر از ساعت‌های روی زمین حرکت می‌کنند؛ این تفاوت بسیار کوچک چندان زیاد به نظر نمی‌رسد، اما می‌تواند زمان دقیق مورد نیاز برای فعالیت‌های مهمی مانند فرود فضاپیما و ارتباط با زمین را مختل کند.

به همین منظور، محققان سازمان ملی و استاندارد فناوری بنا دارند برنامه‌ای برای زمان بندی دقیق ماه ایجاد کنند.

به گفته دانشمندان، سیستم مختصات زمانی ماه می‌پ‌تواند به عنوان پایه‌ای برای توسعه یک سیستم ناوبری شبیه به جی‌پی‌اس در ماه عمل کند که به یک زیرساخت حیاتی برای ماموریت‌های ماه آینده تبدیل می‌شود و از عملیات خدمه و روپباتیک پشتیبانی می‌کند.

این تحقیق که در مجله Astronomical منتشر شده است، بر تعریف چارچوب نظری و مدل‌های ریاضی لازم برای ایجاد یک سیستم زمانی مختصات ماه متمرکز است و برای برنامه جاه طلبانه آرتمیس ناسا که هدف آن ایجاد حضور پایدار انسان در ماه است گام مهمی به شمار می‌رود.

نظریه نسبیت اینشتین بیان می‌کند که گرانش بر گذر زمان تأثیر می‌گذارد. برای مثال، در ماه، جایی که گرانش ضعیف‌تر از زمین است، ساعت‌ها کمی سریع‌تر می‌چرخند.

دانشمندان توضیح می‌دهند، جاذبه ثابت زمینی باعث می‌شود که ساعت‌ها به طور معمول به طور دقیق کار کنند، اما در محیط بی‌وزنی ماه، این جاذبه ثابت وجود ندارد و همین موضوع باعث تأثیر بر عملکرد ساعت‌ها می‌شود. علاوه بر این، نور مستقیم خورشید به سطح ماه باعث ایجاد نوسانات دمایی شدید می‌شود که بر عملکرد ساعت‌ها تأثیر می‌گذارد.

محققان می‌گویند، در ماه، تشعشعات کیهانی به طور مستقیم به تجهیزات الکترونیکی مانند ساعت‌ها می‌کند و منجر به اختلال در کارکرد آنها می‌شود.

برای مقابله با این چالش‌ها، محققان تاکید می‌کنند، ساعت‌های اتمی نسبت به سایر انواع ساعت‌ها از دقت بالاتری برخوردارند و کمتر تحت تأثیر نوسانات محیطی قرار می‌گیرند؛ بنابراین استفاده از این ساعت‌ها در ماه می‌تواند یک راهکار مناسب باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ماه زمان‌بندی می‌شود – خبرگزاری وبگردی" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ماه زمان‌بندی می‌شود – خبرگزاری وبگردی"، کلیک کنید.