دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نوزدهمین مجمع عمومی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور، دانشگاه های غیردولتی و غیرانتفاعی در دانشگاه غیردولتی خاتم برگزار شد به تبیین نکاتی پیرامون حکمرانی آموزش عالی در کشور پرداخت.
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری وبگردی، حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در این مراسم با تبریک دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) و با اشاره به فعالیت موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اظهار کرد: موسسات آموزشی عالی غیرانتفاعی تافته جدا بافته نیستند باید حکمرانی آموزش عالی در کل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در جریان باشد.
وی ادامه داد: در حکمرانی مشارکت حداکثری ذینفعان باید مدنظر باشد، ذینفعان باید در تصمیم گیری، تصمیم سازی، تنظیم گری، راهبری، هدایت گری و تصدی گری مشارکت داشته باشند چراکه اینگونه نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: حکمرانی آموزش عالی باید مبتنی بر حکمت توحیدی علم نافع و عدالت آموزشی باشد. حکمت برگرفته از خردناب است، خردناب هم خردی است که عقل نظری، عملی، معاش و معاد را توامان دارد. حاصل خرد ناب، حکمت توحیدی است. از طرفی حکمرانی آموزش عالی باید مبتنی بر علم نافع و کارآمد باشد، علمی که برای جامعه نافع باشد.
استاد خسروپناه با تاکید بر حکمرانی آموزش عالی مبتنی بر عدالت آموزشی گفت: باید موسسات آموزش عالی فرصت برابر رشد و تعالی نسل جوان را همه مناطق کشور فراهم کنند. عدالت در اینجا به معنای برابری است در عدالت آموزشی داشتن فرصت برابر مهم است. دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی نقش موثری در عدالت آموزشی دارند چراکه دولت توان ندارد در همه جا دانشگاه داشته باشد اما اگر عده ای سرمایه گذاری کنند این فرصت برابر یا تقرب به عدالت آموزشی فراهم می شود.
وی با اشاره به اساسنامه موسسات غیرانتفاعی ادامه داد: در اساسنامه بر ارتقای سطح فرهنگ جامعه، تامین نیروی انسانی، فعالیت در حوزه دانش و پژوهش تاکید شده است، این سه هدف خیلی مهم است می توان حکمت توحیدی، علم نافع و عدالت آموزشی را بر این اساس فراهم کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با مقایسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی گفت: سهم آموزش عالی دولتی از علوم انسانی 49 درصد اما موسسات غیرانتفاعی سهم 59 درصدی، در فنی و مهندسی سهم دانشگاه های دولتی 23 درصد و غیرانتفاعی 24 درصد، در پزشکی 11 درصد سهم دانشگاه های دولتی پزشکی دولتی و در غیرانتفاعی پزشکی نداریم. البته پیگیر هستیم که تمهیداتی برای دانشگاه علوم پزشکی غیرانتفاعی اتخاذ کنیم. مراکزی که از ظرفیتی آموزشی و پژوهشی برخوردار هستند می توانند این مجوز را دریافت کنند. سهم علوم پایه در دانشگاه های دولتی 7 درصد و در موسسات غیرانتفاعی 4 درصد، سهم هنر از دانشگاه های دولتی 7 درصد و در موسسات غیرانتفاعی 12 درصد است. از طرفی 8 درصد دانشجویان کل کشور در موسسات غیرانتفاعی هستند.
وی با اشاره به تقسیم بندی دانشگاه ها در ایران گفت: باید انواع دیگر دانشگاه ها مانند دانشگاه های وقفی غیر از دانشگاه های دولتی و غیردولتی داشته باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان بر کیفیت سنجی موسسات غیرانتفاعی تاکید کرد و گفت: سنجش و ارزیابی دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی به لحاظ اهداف باید داشته باشیم، در این زمینه باید سامانه هوشمندی داشته باشیم. سیاست های کلی علم و فناوری و سند نقشه جامع علمی کشور داریم، باید بر مبنای این سیاست ها ارزیابی شوند. کیفیت نسبت به قوانین مصوب نیز سنجیده شود. اینگونه کیفیت سنجی لازم صورت می گیرد.
وی ادامه داد: آموزش مهارت محور باید مدنظر باشد. صدها و هزاران مسیله روی زمین مانده داریم باید برای آنها فکر کنیم.
استاد خسروپناه با اشاره به نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در آموزش عالی گفت: لازم است سند راهبردی نقش دانشگاه های غیرانتفاعی در حکمرانی آموزش عالی نوشته شود اگر چنین شود خیلی از مسایل حل می شود.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خسروپناه: موسسات غیرانتفاعی تافته جدابافته نیستند" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خسروپناه: موسسات غیرانتفاعی تافته جدابافته نیستند"، کلیک کنید.