ایران، پیشرو در انجام جراحی‌های نوین مغزی

زالی گفت:

ایران، پیشرو در انجام جراحی‌های نوین مغزی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رواج بسیاری از مداخلات نوین و مبتکرانه جراحی مغز و اعصاب گفت: ایران در حوزه جراحی مغز و اعصاب جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است و هر روز شاهد در هم نوردیده شدن مرز‌های نوین دانشی در این حوزه هستیم.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری وبگردی، علیرضا زالی  با اشاره به برخی از روش‌های نوین جراحی همچون تحریک عمقی مغز که در ایران به صورت متداول انجام می‌شود، گفت: در این روش که اغلب بیماران مبتلا به پارکینسون، اختلالات روانپزشکی و دیستونی یا اختلالات حرکتی بنا بر تشخیص متخصص کاندید می‌شوند، دو الکترود یا سیتم هوشمند در نقط حساس مغز تعبیه می‌شود و امکان ثبت تصاویر توسط این الکترود‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه روش تحریک عمقی مغز یا DBS که روشی مداخله‌ای است، افزود: در این روش ابتدا از بیمار MRI مغز گرفته می‌شود و سپس با کمک ابزاری پیشرفته مختصات هسته مغز مشخص و الکترود‌ها جایابی می‌شود. بیمار در حین عمل بیدار است تا امکان رصد وضعیت او وجود داشته باشد. این عمل جراحی از ابتدای ورود بیمار به اتاق عمل سه ساعت و نیم زمان می‌برد.

این جراح مغز و اعصاب در ادامه تصریح کرد: در سال‌های گذشته روش‌های جراحی، تخریبی بوده و در حین عمل هسته مغز تخریب می‌شد، اما در حال حاضر روش‌ها تحریکی هستند و آسیبی به هسته مغزی نمی‌رسانند. در ایران نیز به همت متخصصان و پژوهشگران امکان انجام کلیه جراحی‌های تحریکی مغز وجود دارد.

وی با اشاره به روش‌های نوین درمان تومور مغزی در ایران، ادامه داد: اصلی‌ترین روش، جراحی و بعد از جراحی استفاده از رادیوتراپی است که به مدد دانش بالا و تکنیک‌های جدید متخصصین رادیوآنکولوژیست، انواع روش‌های رادیوتراپی در کشور در دسترس است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ایمنی درمانی، ژن درمانی و اصلاح سیستم ژنتیکی تومور نیز برای درمان تومور مغزی برخی از بیماران انجام می‌شود.

زالی در خصوص مراحل ژن درمانی در کشور عنوان کرد: در ژن درمانی از یک وکتور یا ناقل ویروسی استفاده می‌شود تا DNA سلول‌های تخریبی شناسایی شود. این روش‌های نوین تومور بدخیم مغزی در مراکز ارجاعی و در مراکز دولتی با پوشش بیمه‌ای انجام می‌شود.

وی حوزه جراحی‌های ستون فقرات در کشور را نیز گسترده دانست و افزود: در بسیاری از موارد جراحی‌های وسیع با استفاده از ابزار‌های کم تهاجمی، ابزار‌های میکروسکوپی کوچک و آندوسکوپ قابل انجام است. به کمک آندوسکوپ بسیاری از جراحی‌های ستون فقرات با ایجاد برش‌های بسیار کوچک و بیهوشی مختصر انجام می‌شود و روشی کم تهاجمی است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کاربرد آندوسکوپ و لیزر در جراحی‌های کم تهاجمی رو به گسترش است.

 زالی همچنین از بهره‌گیری از دستگاه ناوبری بسیار پیشرفته بومی در مراکز کشور خبر داد و گفت: سیستم ناوبری مغزی، جراح را هدایت می‌کند و اطلاعاتی در خصوص مسیر ورود، نحوه رسیدن به هدف با کمترین آسیب را در اختیار وی قرار می‌دهد. استفاده از این دستگاه ساخت کشور و صادرات آن غرور ملی را برمی‌انگیزد.

وی ادامه داد: این دستگاه که ساخت متخصصان ایرانی است هیچ خطایی ندارد و بسیار پیشرفته است. ناوبری پس از انجام MRI، مسیر جراح را مشخص می‌کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ایران، پیشرو در انجام جراحی‌های نوین مغزی" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ایران، پیشرو در انجام جراحی‌های نوین مغزی"، کلیک کنید.