انواع هتل ها و اصطلاحات رایج در هتلداری

انواع هتل ها و اصطلاحات آن ها

تصور کن بعد از یک سفر طولانی خسته از ماجراجویی های روز در حال قدم زدن به سمت محل اقامتت هستی. بادی ملایم در حال وزیدن است و دمای هوا کاملاً مطلوب است. ناگهان به هتلی می رسی که درست همان چیزی است که نیاز داشتی؛ یک فضای آرامش بخش تخت نرم و شاید یک منظره بی نظیر از دریا یا کوهستان. اما قبل از رسیدن به این تجربه لذت بخش مهم است که با انواع هتل ها و اصطلاحات رایج دنیای مهمان نوازی آشنا شوی تا همیشه بتوانی بهترین انتخاب را داشته باشی.

هتل های اقتصادی یا “Budget Hotel”

این نوع هتل ها همان طور که از نامشان پیداست برای کسانی طراحی شده اند که به دنبال گزینه های اقتصادی و کم هزینه هستند. امکانات این هتل ها اغلب ساده و حداقلی است؛ اما اگر قصد داری فقط برای خواب و استراحت شبانه به هتل بیایی این گزینه می تواند کاملاً به صرفه باشد. درست است که ممکن است این هتل ها استخر یا باشگاه ورزشی نداشته باشند اما برای آن هایی که سفرهای کوتاه یا کاری دارند گزینه ای ایده آل هستند.

انواع هتل ها و اصطلاحات رایج در هتلداری

نکته جالب : در بعضی شهرها هتل های اقتصادی تجربه های جالبی هم به همراه دارند؛ مثلاً در ژاپن هتل های کپسولی که اتاق های کوچکی شبیه به کپسول دارند جزو این دسته به حساب می آیند. این نوع هتل ها تجربه ای متفاوت و خاص برای مسافران ماجراجو به ارمغان می آورند.

هتل های بوتیک یا “Boutique Hotel”

درست تصور کن که وارد مکانی می شوی که با هر قدم داستانی تازه روایت می کند. هتل های بوتیک دقیقاً همین گونه اند! این هتل ها معمولاً کوچک تر و شخصی تر از هتل های بزرگ و زنجیره ای هستند و طراحی خاص و منحصر به فردی دارند که به شدت حس و حال محلی را به مسافر منتقل می کنند. اگر عاشق تجربه های منحصربه فرد هستی و دوست داری در هتلی با معماری خاص و دکوراسیون شیک اقامت کنی هتل های بوتیک دقیقاً برای تو ساخته شده اند.

نکته مهم : در هتل های بوتیک حتی کوچک ترین جزئیات هم مورد توجه قرار می گیرد؛ از انتخاب مبلمان گرفته تا استفاده از صنایع دستی محلی.

هتل های لوکس یا “Luxury Hotel”

اگر روزی بخواهی برای یک سفر خاص و لاکچری آماده شوی حتماً باید به فکر رزرو یک هتل لوکس باشی. این هتل ها معمولاً پنج ستاره بوده و خدمات بی نظیری مانند رستوران های بین المللی استخرهای مجلل اسپای حرفه ای و حتی خدمات شخصی سازی شده ارائه می دهند. در این هتل ها هر چیزی که تصور کنی ممکن است؛ از تراس های خصوصی با منظره دریا گرفته تا وان های جکوزی در اتاق ها.

تجربه شخصی : در یکی از سفرهایم به دبی در یک هتل لوکس اقامت داشتم. وقتی از پنجره اتاق آسمان خراش های براق و بیدار شهر را تماشا می کردم احساس می کردم در قلب لوکس ترین نقطه دنیا هستم!

هتل های “All-Inclusive”

وقتی به تعطیلاتی می روی که می خواهی همه چیز آماده و کامل باشد بدون این که نگران خرج های اضافه برای غذا و سرگرمی باشی هتل های All-Inclusive بهترین انتخاب هستند. در این هتل ها همه خدمات شامل هزینه اقامت شما می شود؛ از وعده های غذایی گرفته تا نوشیدنی ها سرگرمی ها و حتی بعضی از تفریحات.

این نوع هتل ها به ویژه در مقاصد ساحلی و توریستی مانند مالدیو ترکیه یا تایلند بسیار محبوب اند. فکرش را بکن فقط کافی است یک بار هزینه کنی و بعد تا پایان سفر همه چیز برایت فراهم باشد.

اقامتگاه های بومگردی یاEco-Lodge

این نوع اقامتگاه ها برای مسافران طبیعت دوست و ماجراجو که به دنبال تجربه های بکر و متفاوت هستند بهترین گزینه اند. اقامتگاه های بومگردی در مناطقی واقع شده اند که معمولاً دسترسی آسانی به طبیعت بکر دارند. در این اقامتگاه ها تلاش می شود تا حد ممکن تاثیرات منفی بر محیط زیست به حداقل برسد. معماری پایدار استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و مواد بازیافتی از جمله ویژگی های این اقامتگاه هاست.

حس خاص : تصور کن در یک اقامتگاه بومگردی وسط جنگل صبح با صدای پرندگان بیدار شوی و هوای تازه جنگل را استشمام کنی. همین حس بکر بودن سفر را به تجربه ای متفاوت و خاطره انگیز تبدیل می کند.

هتل های آپارتمانی یا “Serviced Apartments”

برای کسانی که اقامت طولانی تری دارند یا به دنبال فضایی شبیه به خانه خود هستند هتل های آپارتمانی بهترین گزینه اند. این اقامتگاه ها معمولاً امکانات بیشتری مانند آشپزخانه دارند و به مسافران اجازه می دهند تا زندگی روزمره خود را در سفر حفظ کنند. اگر با خانواده یا دوستان سفر می کنی و می خواهی بیشتر وقت را در کنار هم بگذرانید این نوع اقامتگاه ها کاملاً ایده آل هستند.

اصطلاحات مهم در دنیای هتل ها

حالا که با انواع هتل ها آشنا شدی بیایید نگاهی به چند اصطلاح کلیدی در دنیای هتل داری بیندازیم :

  • Check-In/Check-Out : فرآیند ورود و خروج از هتل. معمولاً ساعت چک این از ۲ بعدازظهر و ساعت چک اوت تا ۱۲ ظهر است.
  • Full-Board/ Half-Board : اگر اقامتت شامل همه وعده های غذایی (صبحانه ناهار شام) باشد به آن فول برد می گویند. اگر فقط صبحانه و یک وعده دیگر شامل باشد هف برد نامیده می شود.
  • Concierge : اگر به دنبال رزرواسیون رستوران تورهای محلی یا حتی تاکسی باشی می توانی به سراغ کنسیرژ هتل بروی که خدمات متنوعی را برای مسافران فراهم می کند.
  • Suite : سوئیت ها اتاق های بزرگ تر و مجلل تری هستند که معمولاً شامل قسمت های جداگانه ای مانند اتاق نشیمن و اتاق خواب می شوند.
  • Room Service : این اصطلاح به خدماتی اشاره دارد که به تو اجازه می دهد غذا و نوشیدنی های مختلف را مستقیماً به اتاقت سفارش دهی.

انواع هتل ها و اصطلاحات رایج در هتلداری

نتیجه گیری

در نهایت انتخاب هتل به نوع سفر نیازها و بودجه تو بستگی دارد. هر هتل داستان و تجربه خاصی به همراه دارد و بسته به حال و هوای سفر می توانی یکی از انواع مختلف آن را انتخاب کنی. از هتل های ساده اقتصادی گرفته تا اقامتگاه های لوکس و پرزرق وبرق هر کدام تجربه ای منحصربه فرد را به همراه دارند که می تواند سفر تو را به یادماندنی تر کند.

پرسش و پاسخ

۱. تفاوت بین هتل بوتیک و هتل لوکس چیست؟

هتل های بوتیک کوچک تر هستند و معمولاً طراحی و دکوراسیون منحصربه فردی دارند که حس و حال محلی را منعکس می کنند. درحالی که هتل های لوکس بزرگ تر بوده و خدمات بیشتری ارائه می دهند اما ممکن است حس شخصی و خاص هتل های بوتیک را نداشته باشند.

۲. آیا هتل های All-Inclusive همیشه بهترین انتخاب هستند؟

این بستگی به نوع سفر و نیازهای شما دارد. اگر قصد دارید بیشتر وقتتان را در هتل بگذرانید و از خدمات و تفریحات آن استفاده کنید هتل های All-Inclusive بهترین انتخاب هستند. اما اگر بیشتر به گشت وگذار و ماجراجویی بیرون از هتل علاقه دارید شاید نیاز به چنین خدماتی نداشته باشید.

۳. آیا اقامت در هتل آپارتمانی از نظر هزینه به صرفه است؟

بله برای اقامت های طولانی یا سفر با خانواده یا گروه های دوستانه هتل های آپارتمانی معمولاً به صرفه تر هستند زیرا می توانید غذا درست کنید و فضای بیشتری برای استراحت داشته باشید.

 برگرفته از سایت سفرنامه

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "انواع هتل ها و اصطلاحات رایج در هتلداری" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "انواع هتل ها و اصطلاحات رایج در هتلداری"، کلیک کنید.