از خالق تار سه‌ نقاره در خرم‌آباد تجلیل شد

از خالق تار سه‌ نقاره در خرم‌آباد تجلیل شد

به گزارش وبگردی لرستان ، در حاشیه برگزاری کنسرت کارگاهی هنرجویان آموزشگاه موسیقی هزاردستان خرم‌آباد به مدیریت “فرشاد سیفی” از سال‌ها تلاش استاد «رحیم رفیعی‌منش» در عرصه موسیقی، با حضور اعظم روانشاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، تقدیر شد. 

روانشاد بر نقش بی‌بدیل هنرمندان پیشکسوت در بازنمایی اصالت فرهنگی و هنری یک جامعه فرهنگی اشاره کرد و افزود: هنرمندان الگوهای واقعی نسل جوان جامعه هستند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: استاد رفیعی‌منش از چهره‌های ماندگار هنری لرستان است که باید جایگاهشان را بیش از پیش پاس داشت و معرفی کرد. 

براساس این گزارش رحیم رفیعی منش متولد سال ۱۳۲۲ در بروجرد است. سال ۱۳۳۶ با موسیقی آشنا شد و به ساز تار علاقه‏ بسیاری پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۳۴۹ وارد دانشکده موسیقی شد. 

رفیعی‌منش در این دوره، با هنرمندان صاحب‌‏نام و بزرگی چون: حسین علیزاده، محمدرضا لطفی، کامل علیپور و منیژه علیپور هم‌دوره بود و ساز تار را نزد نورعلی‏خان برومند مشق کرد. 

استاد رفیعی‌منش با اندوخته‌‏هایی که طی سال‌ها از بزرگان موسیقی کسب کرده بود، برای خدمت به هنر موسیقی و مبارزه با گران‌فروشی و رفع بعضی از نواقص ساز تار، کارگاهی برای ساختن تار  در زادگاهش بروجرد تاسیس کرد. 

یکی از ابتکارات او، ساختن تاری به نام «تار سه‌نقاره» در سال ۱۳۷۰ است. 

وی با آن تار در دانشکده فنی لویزان به اتفاق ارکستر هنرمندان بروجرد، شامل آقایان منوچهر ناصری (ویولن)، سعید باعزم (ضرب)، مرتضی اثنی‌‏عشری (خواننده)، حبیب‌‏الله پارسا (سنتور) و عزیز سیف (تار دوم)، برنامه کنسرتی اجرا کرد. 

رحیم رفیعی‌‏منش پنجه‌‏ای بسیار شیرین در نواختن تار دارد که مخصوص خود او است و در سبک ویژه‏ او نوآوری‌‏هایی کاملاً محسوس مشاهده می‌‏شود.  

استاد رفیعی‌منش مدرک درجه یک هنری دارد و عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ایران نیز است.

46

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "از خالق تار سه‌ نقاره در خرم‌آباد تجلیل شد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "از خالق تار سه‌ نقاره در خرم‌آباد تجلیل شد"، کلیک کنید.