آرتروز و 7 مواد مضر و مفید برای آن

آرتروز چیست؟ + غذاهای مضر برای آرتروز

آرتریت یک بیماری دردناک است که انواع مختلفی دارد. طبق گفته‌ی مؤسسه‌ی آرتریت، بیش از ۵۰ میلیون بزرگسال و ۳۰۰ هزار کودک آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند. بیماری آرتروز یا استئوآرتریت یک نوع از بیماری آرتریت است که در اثر استفاده‌ی بیش از حد از مفاصل رخ می‌دهد. نوع دیگر آرتریت، روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید است که نوعی بیماری خود ایمنی بوده و در آن سیستم ایمنی، به مفاصل سالم حمله می‌کند.

بیماری آرتروز حرکات مفاصل را محدود می‌کند و در افراد مسن رایج‌تر است. آرتروز گردن، آرتروز زانو، آرتروز دست و پا از انواع این عارضه هستند. این بیماری باعث می‌شود تا غضروف‌ها (لایه‌ی نرم در مفصل استخوان‌ها) ساییده شوند. این فرآیند به آرامی رخ می‌دهد و معمولا با گذشت زمان بدتر می‌شود.

آرتروز و 7 مواد مضر و مفید برای آن

خوشبختانه خوراکی‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند التهاب، ورم و درد مفصلی ناشی از آرتروز را کاهش دهند. در یک تحقیق نشان داد‌ه شد که ۲۴ درصد از افراد مبتلا به آرتروز گزارش کردند که رعایت رژیم غذایی آرتروز، بر روی کاهش شدت علائم بیماری‌‌شان تأثیر داشت. در ادامه ابتدا به بررسی رژیم غذایی برای درمان آرتروز می‌پردازیم. ابتدا ۱۰ نمونه از بهترین خوراکی‌ها برای افراد مبتلا به آرتروز را معرفی می‌کنیم. سپس به ۷ ماده‌ی غذایی که این افراد باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند، اشاره می‌کنیم. این رژیم غذایی نه تنها برای افراد مبتلا به آرتروز، بلکه برای افرادی که دچار سایر بیماری‌های آرتریت هستند هم مناسب است.

۱۰ ماده‌ی غذایی مفید برای افراد مبتلا به آرتروز

در ادامه به ۱۰ ماده‌ی غذایی ضد التهاب می‌پردازیم که برای بیماران مبتلا به آرتروز مفید هستند.

۱. ماهی‌های چرب

انواع مختلف ماهی‌های چرب مانند سالمون، خال خالی (ماکارل)، ساردین و قزل‌آلا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که نشان داده شده اثرات ضدالتهابی دارند. در یک مطالعه‌ی کوچک ۳۳ شرکت‌کننده را به سه گروه تقسیم کردند. به گروه اول گفته شد ۴ بار در هفته ماهی چرب، گروه دوم ماهی کم چرب و گروه سوم گوشت کم‌چرب بخورند. پس از ۸ هفته، میزان التهاب و تورم در بدن گروهی که ماهی چرب خورده ‌بودند کاهش یافت.

تحلیل انجام شده بر ۱۷ مطالعه نشان داد که مصرف مکمل‌های اسیدهای چرب امگا ۳ شدت درد مفاصل، گرفتگی و درد در صبح، تعداد مفاصلی که درد می‌کردند و نیاز به مصرف مسکن را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کاهش داد.

یک مطالعه‌ی دیگر نشان داد که اسیدهای چرب امگا ۳، چندین نشانگر التهابی که عامل آرتروز بودند را کاهش دادند. ماهی همچنین منبع خوبی از ویتامین D است و خوردن آن به کاهش کمبود این ویتامین کمک می‌کند. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که آرتریت روماتوئید با کاهش سطح ویتامین D در ارتباط است. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند دست‌کم ۲ بار در هفته ماهی چرب را در رژیم غذایی‌ برای درمان آرتروز بگنجانید تا از این طریق از خواص ضدالتهابی آن بهره‌مند شوید.

۲. سیر

سیر برای سلامتی خواص زیادی دارد. در بعضی از مطالعات نشان داده شده که سیر با سرطان مبارزه می‌‌کند. سیر همچنین حاوی ترکیباتی است که خطر بیماری‌های قلبی و زوال عقل را کاهش می‌دهند. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که سیر عملکرد بعضی از سلول‌های ایمنی را برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بهبود می‌بخشد.

در یک مطالعه محققان رژیم غذایی ۱۰۸۲ دوقلو را بررسی کردند. محققان متوجه شدند که خطر آرتروز ران در افرادی که سیر بیشتری خوردند، کاهش یافت. این موضوع به دلیل خواص ضدالتهابی سیر است‌. مطالعه‌ی دیگر نشان داد که ترکیبات موجود در سیر می‌توانند بعضی از نشانگرهای التهابی مرتبط با آرتروز را کاهش دهند. اضافه کردن سیر به رژیم غذایی برای درمان آرتروز می‌تواند در بهبود علائم آرتروز و سلامت عمومی بدن مفید باشد‌‌.

۳. زنجبیل

زنجبیل علاوه بر اینکه به چای، سوپ و شیرینی‌ها طعم خوبی می‌دهد، به تسکین علائم آرتروز هم کمک می‌کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۱ تاثیرات عصاره‌ی زنجبیل را بر روی ۲۶۱ بیمار مبتلا به آرتروز زانو بررسی کرد. بعد از شش هفته، ۶۶ درصد از شرکت کنندگان بهبود درد زانو را تجربه کردند.

یک مطالعه‌ی دیگر هم به این نتیجه رسید که زنجبیل و ترکیبات آن، تولید عناصر افزایش دهنده‌ی التهاب در بدن را متوقف کردند. یک مطالعه‌ی حیوانی نشان داد که دادن عصاره‌ی زنجبیل به موش‌ها سبب کاهش میزان بعضی از نشانگر‌های التهابی مرتبط با آرتروز شد. مصرف زنجبیل تازه، خشک یا پودر شده می‌تواند التهاب را کاهش دهد و به کاهش علائم آرتروز کمک کند.

۴‌. کلم بروکلی

همه‌ی ما می‌دانیم که کلم بروکلی یکی از سالم‌ترین مواد غذایی است. کلم بروکلی حتی با کاهش التهاب هم در ارتباط است. نتایج یک مطالعه، که در آن رژیم غذایی ۱۰۰۵ نفر بررسی شد، نشان داد که مصرف سبزیجات صلیبی، مانند کلم بروکلی یا کلم پیچ، با کاهش سطح نشانگر‌های التهابی در ارتباط است.

کلم بروکلی همچنین حاوی ترکیبات مهمی است که به کاهش علائم آرتروز کمک می‌کنند. به طور مثال «سولفورافان» یکی از ترکیبات موجود در کلم بروکلی است که مطالعات نشان داده‌اند این ترکیب مانع از شکل‌ گیری سلول‌هایی می‌شود که مسبب آرتریت روماتوئید هستند.

در یک مطالعه‌ حیوانی نشان داده شد که سولفورافان می‌تواند تولید بعضی از نشانگرهای التهابی که منجر به آرتریت روماتوئید می‌شوند را کاهش ‌دهد. به مطالعات انسانی بیشتری در این زمینه نیاز است، با این حال تحقیقات و مطالعات انجام گرفته بر روی حیوانات نشان می‌دهند که ترکیبات موجود در کلم بروکلی علائم آرتروز را کاهش می‌دهند‌.

۵. گردو

گردو بسیار مغذی بوده و سرشار از ترکیباتی است که به کاهش التهاب مرتبط با بیماری‌های مفصلی کمک می‌کنند. بررسی انجام شده بر روی ۱۳ مطالعه نشان داد که خوردن گردو با کاهش نشانگرهای التهابی در ارتباط است. مقدار اسیدهای چرب امگا ۳ به طور ویژه‌ای در گردو بالا است، که این موضوع سبب کاهش علائم آرتروز می‌شود.

در یک مطالعه ۹۰ بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ و گروه دیگر روغن زیتون مصرف کردند. گروهی که مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کردند، در مقایسه با گروه دیگر، درد کمتری را تجربه کردند و توانستند مصرف داروهای آرتروز را کاهش دهند. با این حال، به مطالعات بیشتری برای پی بردن به اثرات گردو در این زمینه نیاز است.

ویتامین‌های مفید در رژیم غذایی آرتروز

گلوکزامین و کندرویتین برای درمان آرتروز

گلوکزامین و کندرویتین، دو مورد از مکمل‌های رایج برای آرتریت هستند. مطالعات در مورد این‌که کدام یک از این مکمل‌ها مؤثرتر است، به نتایج واحدی دست نیافته‌اند. برخی شواهد نشان می‌دهد که گلوکزامین سولفات، بهترین مکمل است و برخی دیگر گلوکزامین هیدروکلراید را موثرتر می‌دانند.

روغن ماهی برای درمان آرتروز

یک بررسی سیستماتیک در سال 2017 نشان داد که مکمل‌های امگا 3 باعث کاهش درد، سفتی و تورم مفاصل می‌شود. مصرف این مکمل‌ها ممکن است به برخی افراد کمک کند تا دوز مصرف مسکن را کاهش داده و از بروز عوارض جانبی آن‌ها جلوگیری کنند. فرشاد فانی مروستی، مدیر بهداشت عمومی، پیشگیری و ارتقای سلامت در دانشگاه آریزونا، می‌گوید: «برای موارد خفیف آرتریت، ممکن است بهتر باشد قبل از مصرف ایبوپروفن به سراغ مکمل‌ها بروید.» منابع گیاهی مانند دانه‌های کتان و چیا نیز حاوی امگا 3 هستند.

خطرات مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها

علاوه بر این، باید توجه شود که مکمل‌ها هرگز نباید جای داروها را بگیرند، زیرا دارودرمانی تنها راه اثبات شده برای کاهش آسیب مفاصل است و نیز توصیه می‌شود افراد همیشه قبل از امتحان هر مکمل جدیدی با پزشک مشورت کنند تا از سلامت و دوز مصرف آن مطمئن شوند.

اهمیت کاهش وزن در رژیم غذایی آرتروز

کاهش وزن به کمک رژیم غذایی آرتروز و فعالیت بدنی، برای افراد چاق می‌تواند در کاهش درد آرتریت موثر بوده و احتمال آسیب جدی مفصل و جراحی را کاهش دهد. احتمال ابتلا به آرتریت زانو در افراد دارای اضافه وزن، چهار تا پنج برابر بیشتر از افرادی است که این مشکل را ندارند. کاهش وزن فشار روی مفاصل زانو و باسن را کم نموده و احتمال سایش و پارگی مفاصل را کاهش می‌دهد. جالب است که کاهش 5 کیلوگرم از وزن، می‌تواند 15 تا 20 کیلوگرم فشار را از روی زانوها کم کند. همچنین، کاهش وزن ممکن است سطح پروتئین‌هایی که باعث تورم بدن و آسیب به مفاصل می‌شوند را کاهش دهد.

شایعات غذایی مربوط به آرتروز

بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که انواع خاصی از غذاها می‌توانند آرتروز را تشدید کنند، اما همیشه شواهد علمی برای حمایت از نظریه‌های آن‌ها وجود ندارد. سه شایعه رایج در مورد غذاهای مضر برای آرتروز عبارتند از:

  • مرکبات باعث التهاب می‌شوند: برخی از افراد مبتلا به آرتروز معتقدند که باید از مصرف مرکبات اجتناب کنند، زیرا اسیدیته آن التهاب‌زا است؛ حال آنکه این‌چنین نیست. در واقع، مرکبات دارای فواید ضد‌التهابی و غنی از و آنتی اکسیدان هستند. با این حال، آب گریپ فروت می‌تواند با برخی از داروهایی که پزشکان برای درمان آرتریت استفاده می‌کنند، تداخل داشته باشد.
  • پرهیز از لبنیات به تشدید آرتروز کمک می‌کند: اگرچه مصرف شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی می‌تواند برای برخی افراد مشکل‌ساز باشد، اما این مواد غذایی برای برخی دیگر می‌توانند اثرات ضدالتهابی داشته باشند. برای افرادی که علائم التهابی مربوط به نقرس دارند، ممکن است شیر ​​بدون چربی و کم چرب برای بهبود علائم آرتروز مفید باشد. تنها یک رژیم غذایی حذفی می‌تواند به افراد کمک کند تا تشخیص دهند که آیا علائم آن‌ها با مصرف لبنیات بهبود می‌یابد ‌یا بدتر می‌شود.
  • برخی صیفی‌جات باعث التهاب مفاصل می‌شوند: گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، بادمجان و فلفل، همگی حاوی ماده شیمیایی سولانین هستند که برخی آن را عامل درد آرتریت می‌دانند. با این حال، بنیاد آرتریت می‌گوید که هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

شواهدی وجود دارد که رژیم غذایی آرتروز می‌تواند علائم این بیماری را بهبود بخشد. اضافه وزن یا چاقی، فشار بیشتری بر مفاصل وارد می‌کند که می‌تواند علائم آرتروز را بدتر کند. اگر می‌خواهید بدانید اضافه وزن دارید یا خیر، روی کلیک کنید. در ضمن باید بدانید که یک رژیم غذایی متعادل در کنار ورزش، می‌تواند به افراد مبتلا به استئوآرتریت کمک کند تا وزن سالم خود را حفظ کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آرتروز و 7 مواد مضر و مفید برای آن" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آرتروز و 7 مواد مضر و مفید برای آن"، کلیک کنید.